Appel/snack

One apple a day keeps the doctor away!

  Hallo allemaal!

Heel lang kon ik geen appel eten, ik kreeg jeuk in mijn mond en ik kreeg rode jeukende ogen, dat vond ik echt vervelend want als kind vond ik het heerlijk om een appel te eten. Maar gelukkig is mijn appelallergie bijna weg, ik moet zeggen dat ik nog niet alle appels kan verdragen maar de Granny Smith en de Pink lady kan ik gewoon eten zonder nare bijwerkingen!

Waarom is een appel zo gezond?  

583e1a6eeac683f893a2197613a3001d

  1. Appels zijn bijna het hele jaar door vrij goedkoop

In tegenstelling tot citrusvruchten, die in het algemeen als gezond worden beschouwd, kun je de appel het hele jaar door relatief goedkoop in de supermarkt krijgen. Zo kun je ook in de winter voldoende vitamines binnen krijgen. Bovendien blijven appels, ook als ze al een tijdje liggen, nog steeds erg gezond. Ze verliezen in tegenstelling tot andere soorten fruit vrijwel geen voedingswaarde.

  1. Een appel is een bron van voedingsvezel

Een normale appel bevat rond de 3 gram aan voedingsvezel. Dit is ongeveer 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Vezels zijn erg gezond, want als je 30 gram voedingsvezel per dag eet, dan heb je bijvoorbeeld aanzienlijk minder kans op bepaalde soorten kanker. Tussen groene en rode appels is qua voedingswaarde nauwelijks verschil.

  1. Stoffen in appels verlagen cholesterol.

Appels bevatten zowel oplosbare als onoplosbare vezels en zijn daarom erg gezond. Oplosbare vezels verlagen het LDL cholesterol (het slechte soort) en onoplosbare vezels zorgen voor een regelmatige stoelgang. Lagere LDL-waardes in het bloed voorkomen de verharding van bloedvaten en daarmee de kans op hartziekten. Bij vrouwen van middelbare leeftijd die dagelijks een appel eten blijkt dat het percentage slechte cholesterol binnen zes maanden met 23% afneemt. De appel staat daarmee in de top van anti-oxidant rijke voeding dat een positieve invloed heeft op de bescherming van hart- en bloedvaten. (bron)

  1. Appels gaan veroudering tegen.

Het was al bekend dat appels door het hoge gehalte aan antioxidanten beschermen tegen aftakeling van het geheugen. Dagelijks een appel eten kan een belangrijke rol spelen in de vermindering van de kans op de ontwikkeling van dementie en Alzheimer. Daarnaast blijkt het fruit positieve effecten te hebben op lichamelijke veroudering. Amerikaanse onderzoekers hebben bewijzen gevonden dat de consumptie van appels de gemiddelde levensduur van testdieren met 10% verlengd. Ook helpen polyfenolen, dat zijn ontstekingsremmende stoffen, om soepel te kunnen blijven bewegen. (bron)

  1. In appels zit pectine.

Pectine is een stof die giftige metalen uit je lichaam haalt, zoals lood en kwik. Daarnaast kan het een oplossing bieden bij diarree en een verhoogde cholesterol. Wetenschappers vermoeden dat pectine ook verschillende vormen van kanker kan voorkomen. Deze goede stoffen zitten voornamelijk in de schil. Pectine zit naast appels voornamelijk in citrusvruchten. Bij de koffie maakte ik vanmorgen deze appel/koekjes IMG_20141106_094856 Je maakt ze zo; IMG_20141106_095308 Neem een appel na keuze snijd hem in plakjes en druppel er wat citroensap op tegen het verkleuren. Besmeer de plakjes met pindakaas en strooi en dan wat cruesli over en of gehakte amandelen en stukjes gedroogde abrikoos, maar een andere topping kan natuurlijk ook! Be creatieve en enjoy! 🙂 Liefs, Jacq

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *